Osobné odbery vždy zadarmo
95 % produktov skladom
Milión spokojných zákazníkov
Košík 0.00 €
Produkt bol pridaný do košíka
img
Ostatné produkty v košíku
produktov v košíku
Medzisúčet
0
  • 11. 09. 2024
  • #TIPY

Malá kuchyňa, veľká pomoc

V móde sú kurzy varenia. Učíme sa pripravovať domáce cestoviny, piecť koláče s najlepšími cukrármi alebo pestovať kvások na chrumkavý chlieb. Je pre nás ťažké predstaviť si, že ľudia s poruchami autistického spektra musia „trénovať“ aj tie najjednoduchšie úkony, ako je umývanie a odkladanie riadu, mazanie rožka alebo príprava kakaa. Nič nie je samozrejmosťou a každá zvládnutá úloha predstavuje veľké víťazstvo. Svoje o tom vie Veronika Vlčková a jej tím v centre Tediro v Ostrave, ktoré sa od roku 2019 stará o deti s autizmom a poskytuje podporu ich rodičom.

„Naši klienti sú často deti, ktoré nehovoria, nehrajú sa, nekomunikujú so svojimi rovesníkmi. Ich rodičia si nevedia rady a hľadajú dostupnú pomoc,“ hovorí Veronika Vlčková. „Naše centrum je tu na to, aby im pomohlo a ukázalo im, ako s deťmi efektívne pracovať.“ Súčasťou rozvoja komunikácie, záujmov a samostatnosti klientov Tedira je nácvik konkrétnych praktických zručností. Pomáhajú im zvládať každodenné situácie a podporujú ich samostatnosť a sebadôveru.

V apríli Veronika oslovila ASKO-NÁBYTOK s požiadavkou na novú výučbovú kuchyňu. My sme jej s radosťou vyhoveli. Náš predajca Jakub Havlík navrhol jednoduchú zostavu zo skriniek Bianca a Grey vrátane drezu s odkvapkávacou plochou, batérie, mikrovlnnej a elektrickej rúry, indukčnej varnej dosky, umývačky riadu, digestora a chladničky. Aby mohli v Tedire hneď začať variť, pribalili sme Monike Ševečkovej, vedúcej havířovskej pobočky, na cestu do Ostravy malé prekvapenie v podobe sady hrncov a riadu.

Tediro v súčasnosti pracuje s 13 klientmi vo veku od 4 do 16 rokov. Týnka má 15 rokov a centrum navštevuje už 5 rokov. „Kedysi komunikovala s okolím len posunkami. Teraz aj slovami, čo je veľký pokrok,“ teší sa Veronika Vlčková. Samozrejme, mama s Týnkou pracuje aj doma najmä na jej samostatnosti, napríklad pri praní bielizne, ktorú už vie aj zavesiť, zložiť a uložiť do skrine. Rovnako dobre si Týnka poradí aj s riadom, ktorý vie dať do umývačky, vybrať a odložiť na správne miesto. To, čo väčšina z nás robí automaticky a bez rozmýšľania, je pre Týnku veľkým úspechom. „Príprava jedla je ako maturita,“ vraví Veronika Vlčková a dodáva, že cieľom je, aby dievča dokázalo pripraviť jednoduché jedlá úplne samo. Zatiaľ potrebuje pomoc, ale tá sa postupne znižuje. Týnka má za sebou už dve hodiny varenia v novej kuchyni a veľmi sa jej to páči. Veronika nám zdokumentovala pečenie Týnkiných bezlepkových muffinov.

Už len cesta do obchodu s potravinami po suroviny je pre dieťa s autizmom výzvou. Týnka to zvládla perfektne. A tak sa v Tedire a v novej kuchyni od ASKO-NÁBYTOK mohla pustiť do práce!

Zatiaľ čo väčšine z nás stačí pripraviť všetky ingrediencie a postupovať podľa receptu, pre Týnku je dôležité mať popísané všetko, čo používa. Od šľahača až po mixér.

Dobrý recept je základ. Veronika si na prvú lekciu pečenia pre Týnku vybrala muffiny z bezlepkovej múky, ktoré sú naozaj jednoduché na prípravu. Ak kuchárka nezabudne na niektorú z ingrediencií, nemôže nič pokaziť.

Najprv suché prísady. A tiež maximálna koncentrácia a odhodlanie. Nie je prekvapením, že pre Týnku je pečenie muffinov skúškou samostatnosti, ktorá ju môže výrazne posunúť na jej ceste. Zvládnutie prípravy obľúbeného jedla je pre ľudí s autizmom veľkým úspechom.

Stačí pridať vajcia a olej, vyšľahať metličkou a kúzlo je takmer hotové! Týnka sa usmieva, pretože cesto má správnu konzistenciu a stačí už len naplniť papierové košíčky.

Muffiny už voňajú! Dvanásť sladkých pochúťok predstavuje dvanásť dôležitých krokov k samostatnosti pätnásťročnej Týnky. Okrem cvičenia, terapie a vyučovania je príprava jedla jednou z jej najťažších skúšok. „Varenie nám umožňuje zakomponovať mnohé ďalšie zručnosti, na ktorých pracujeme počas individuálnych sedení. Precvičujeme hrubú a jemnú motoriku (rozbíjanie vajíčok a miešanie), pasívnu a aktívnu slovnú zásobu (deti sa učia pomenovať, rozpoznávať a používať predmety v kuchyni) alebo čítanie a matematiku (váženie surovín, nastavovanie časovača). Dôležité je aj to, že deti sa s nami dostanú von, musia ísť autobusom, do obchodu, vybrať si správne potraviny a zaplatiť za ne,“ vymenúva všetky aspekty lekcie Veronika Vlčková z centra Tediro. „Vďaka novej kuchyni od ASKO-NÁBYTOK môžeme rozširovať zručnosti detí s autizmom a umožniť im osamostatniť sa. Ďakujeme vám za to,“ lúči sa s nami Veronika. A než príde ďalší klient, stihne si s kolegyňami uvariť kávu.

Zariaďte si svoj domov